Matteutveckling i GNOSJÖ

Begreppsbubblor (concept cartoons) i matematik

Lämna en kommentar

Begreppsbubblor är en serie med bilder som i en genomtänkt undervisning kan synliggöra vanliga missförstånd. Bubblorna kan användas i alla ämnen, Skolverket har mycket information och en del filmer om hur du kan använda det i din undervisning, se här.

Hur du kan använda begreppsbubblor i ämnet matematik diskuterades på Matematikbiennalen 2012. Eleverna stimuleras till att prata matematik och diskutera, argumentera samt laborera. Undervisningen är lärarledd och alla elever ges möjlighet att utveckla sina förmågor.

”Begreppsbubblor är ett lite annorlunda sätt att arbeta med matematiken som fungerar väldigt bra”, säger Karin Andrén, klasslärare på Skarpnäcksskolan och dessutom lärarcoach och didaktikforskare. Tillsammans med Matilda Östman, lärare i matte och NO för årskurs 1-7 på Eiraskolan i Stockholm, föreläste de på Matematikbiennalen 2012 i Umeå om hur de provat sig fram för att naturligt integrera begreppsbubblorna i matteundervisningen. Se föreläsningen här.

Filmen kommer ifrån Matematikbiennalen 2012. Ungefär 2 500 matematiklärare samlades i Umeå för att få nya idéer och diskutera olika typer av svårigheter. Inspelat den 26-27 januari 2012. Arrangör: Umeå universitet.

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.